loading...
خبرگزاری شوق نیوز
حامد رحيمي بازدید : 79 جمعه 19 اسفند 1390 نظرات (0)

اخبار موسیقی ایران:داستاني غمگين که گروه هاي شهرستاني روايت مي کنند

پريس تنظيف_موسيقي و جشنواره موسيقي در کشور ما حکايتي است که 27 دوره از آن سپري شده است ، اما هنوز هم داريم ان را تجربه مي کنيم ، اين تجربه گرايي مفرط هم قرار نيست هيچگاه دست از سر ان بردارد. مديران مختلف منصوب مي شود در نهاد هاي مديريتي موسيقي کشور و هريک سکان ان را به ميل خود مي چرخانند ، در اين ميان اما نصيب هنرمندان و هنردوستان کشور ، همياري و همکاري در گرايش هايي است که هر يک از مديران طلب مي کنند ، حکايت بيست و هفتمين جشنواره موسيقي فجر نيز جدا از اين نيست !

هنوز چندماه نيست که مديريت انجمن موسيقي دچار تغيير و تبديل شد و به اين ترتيب سکان مديريت اين نهاد در دست مديري جديد قرار گرفت ، مديري که وظيفه دبيراجرايي بيست و هفتمين جشنواره موسيقي فجر را نيز بر دوش دارد !

به هر صورت اين جشنواره اکنون در حال برگزاري است و صرف نظر از گرايش هاي مديران آن ، انچه باقي مي ماند فضايي تبادل نظر و اجراي موسيقي است که هنرمندان از ان بهره مي برند ، اماآيا اين جشنواره مي تواند اين فضا را در اختيار موسيقيدان ها قرار دهد ؟ مشخص است که تنها در صورتي جشنواره موسيقي فجر از عهده رسالت خود بر
مي آيد که مديريت اجرايي آن از عهده فراهم کردن امکانات لازم براي حضور همه جانبه هنرمندان برآمده باشد. در اينصورت شاهد خواهيم بود که گروه هاي شهرستان هاي کشور در اين جشنواره حضوري پررنگ خواهند داشت ، زيرا شرايط لازم براي فعاليت هنري انها و حضور درفجر آماده شده است.

اين مساله وقتي پررنگ مي شود که مي بينيم و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي براي بازديد از اجراهاي جشنواره به تالار وحدت مي رود و از اجراي اركستر موسيقي ملي بازديد مي کنيد يا از بازديد نايب رييس مجلس شوراي اسلامي از اجراي اركستر سمفونيك صدا و سيما و معاون توسعه و سرمايه انساني رئيس‌جمهور از اجراي گروه «ليان» مطلع مي شويم که البته از اين ميان تنها گروه موسيقي ليان است که يک گروه شهرستاني به شمار مي رود !

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ، در حاشيه ديدار خود از جشنواره موسيقي فجر تاکيد کرد: گستردگي جشنواره‌ موسيقي فجر در سالن‌هاي تهران براي تأمين نياز همه‌ي مردم است تا بتوانند از چنين برنامه‌هاي موسيقايي متناسب با دهه‌ي فجر ديدن كنند. مخاطبان خوب كشورمان مي‌توانند با ديدن برنامه‌هاي جشنواره‌ موسيقي فجر از نشاطي كه موسيقي به آنها مي‌دهد بهره ببرند.

به اين ترتيب مشخص است که تاکيد بر فراهم کردن شرايط اجرايي لازم براي حضور هنرمندان شهرستان ها در اين جشنواره امري اولي است ، زيرا که اين جشنواره ، جشنواره اي است که همه هنر کشور در عرصه موسيقي را دربر مي گيرد ، اما آنچه در اين دوره از جشنواره شاهد برپايي و اجراي آن هستيم ، رنگي متفاوت از اين مساله که تاکيد وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز بر ان است ، را نشان مي دهد.شاهد اين ادعا نيز در اجراي گروه ليان در حضور معاون توسعه و سرمايه انساني رئيس‌جمهور بود که با صداي فغان اعضاي اين گروه همراه شد.

محسن شريفيان ، هنرمند خوب بوشهري کشور ، در هجدهمين سال پي درپي خود در جشنواره فجر، دو خواسته مطرح کرد ! نخست ، از اين مساله شکايت کرد که گروهش نه تنها در استان هرمزگان اجازه ارايه کنسرت موسيقي ندارند ، بلکه وزارت ارشاد در اين استان حتي به اين گروه مکان تمرين نيز نمي دهد و اجازه تمرين را از آنها سلب مي کند !

از سوي ديگر شريفيان از مسئولان ارشاد تقاضا مي کند در حالي که حضور اين گروه موسيقي و ديگر گروه هاي موسيقي شهرستاني بدون منافع مالي در جشنواره فجر صورت مي گيرد، به داد هنرمندان پيشکسوت اين عرصه برسيد و براي نمونه از هنرمندي ياد مي کند که حکم بزرگ و پيشکسوت نوازندگي ني انبان در ايران را دارد ، اما اکنون با بيماري سرطان دست به گريبان است بدون آنکه تا کنون حتي يک ريال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي بهبود و درمان بيماري او هزينه کند .

نکته اينجاست که اين درخواست گروه ليان در حضور دبيراجرايي جشنواره موسيقي انجام گرفت ! در خواستي از مديري که اين هنرمندان با حضور خود موجب افتخار او مي شوند ! هنرمندان برنامه اجرا مي کنند ، روزنامه ها مي نويسند ، رسانه ها گزارش مي کنند و همه اين ها بولتن کارکرد جشنواره فجر مي شود که در نهايت مديريت اجرايي جشنواره از آن بهره مند مي شود ، در اين ميان اکنون نمي خواهيم از برخورد خاص جشنواره با رسانه ها شکايت کنيم که برخلاف ديگر دوره ها ، رسم هاي نوين و بدعت هاي متعددي را تجربه مي کند که تنها کارکردشان ايجاد خلل در راستاي رسالت اطلاع رساني مطبوعات است ، بلکه در مورد مسايلي سخن مي گويئم که بي واسطه هنرمندان را در معرض تهديد قرار مي دهد ، گويي هنرمندان ، اشيايي مصرفي براي جشنواره ها هستند که مديران اجرايي مي توانند انها را ويترين کارهاي خود کنند و پس از جشنواره نيز آن ها را به فراموشي سپارند تا با درد خود خو کنند !

درخواست گروه هاي موسيقي ، مانند گروه ليان که يکي از معدود گروه هاي شهرستاني حاضر در اين جشنواره بوده است نيز به جايي نمي رسد ، مگر نه اينکه محسن شريفيان سرپرست اين گروه در حضور معاون رئيس جمهور و مدير اجرايي جشنواره ، و ديگر مسئولان حاضر در تالار درخواست بي الايش خود را از آن ها مطرح کرد که به داد پيشکسوت نوازندگي ني انبان ايران بشتابند و در درمان بيماري اش اورا ياري کنند ! اما آيا انتظار بي جايي بود که در همان لحظه اين مديران پا پيش گذارند و قول مساعد خود را در اين راستااعلام کنند !

به ياد داشته باشيم که بودجه اين جشنواره و ديگربرنامه هاي برگزار شده توسط وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي ، بودجه اي مصوبي است که بايد دراختيار هنرمندان و برپايي فعاليت هاي هنري آنها قرار گيرد و نمي توان و نبايد آن را به شکل ديگري هزينه کرد ، حال در اين ميان ،ايا اين بهترين راه هزينه اين بودجه نيست که به درمان يک هنرمند يگانه پرداخته شود و يا امکان حضور هنرمندان شهرستاني در اين جشنواره با آن فراهم شود .

به هر حال اين دوره از جشنواره اکنون در حال برگزاري است و هنرمندان آن آثار خود را اجرا
مي کنند ،اما آنچه بايد قضاوت شود ، نحوه مديريت اجرايي آن است ، انچه بايد قضاوت شود ، فغان و فرياد هنرمنداني مانند گروه ليان است که در خواست حمايت ازمديري دارند که براي خدمتگذاري به آنها منصوب شده است ، مديري که بايد بودجه مصوب آنها را براي خود آنها هزينه کند ! حکايتي است ، اين جشنواره که اکنون بيست و هفتمين دوره خود را پشت سر مي گذارد ، بيست و هفتمين دوره جشنواره موسيقي فجر !

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    زيبا ترين بازيگر مرد ايران؟
    زيبا ترين بازيگر زن ايران؟
    بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران؟
    نظر شما چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 29
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 17
  • باردید دیروز : 10
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 30
  • بازدید ماه : 28
  • بازدید سال : 195
  • بازدید کلی : 3,381